Uutiset

12.6.2018

Aapo Häkkinen on vuoden taiteilija

Helsingin Barokkiorkesterin taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen on palkittu Helsingin kaupungin Vuoden taiteilija -palkinnolla. Palkinto myönnetään vuosittain ajankohtaisesta, merkittävästä taiteellisesta työskentelystä. Tällä kertaa palkinnon keskeisiin perusteluihin kuului Helsingin Barokkiorkesterin keväinen suursatsaus, Leopold Koželuchin Kustaa Vaasa -oopperan ensiesitys modernille yleisölle. Palkinnot jaettiin pormestari Jan Vapaavuoren isännöimässä Helsinki-päivän kutsujuhlassa.

11.5.2018

Uusi Schumann-levy on ilmestynyt!

Helsinki Baroque Orchestra and the Estonian Philharmonic Chamber Choir led by Aapo Häkkinen join their forces together with an impressive vocal cast, Carolyn Sampson, Benno Schachtner, Werner Güra, Jonathan Sells and Cornelius Uhle, in this unique release of rarely heard choral works by Robert Schumann (1810–1856).

This recording includes the world première recording of Schumann’s 17-minute Adventlied, Op. 71 for soloists, chorus and orchestra, four choral ballades based on texts by Emanuel Geibel, and Schumann’s version of Bach’s Cantata BWV 105.

Robert Schumann wrote in 1850: “Keep in mind that there are also singers, and that the highest in musical expression is achieved through the chorus and orchestra.” This illustrates well the composer’s desire to write large works for this medium in an attempt to create a new genre for the concert hall. Today, they still constitute the least explored area of his output. The elevated style he was aspiring to (both in the text and the music) was unheard-of outside the realm of church music. In fact, whether for the church, opera, or the concert hall, Schumann was looking for a sanctified realm, a Goethe-inspired meeting ground for art and religion.

Adventlied, Op. 71, was written in November 1848 to a text from Friedrich Rückert’s Pantheon. The sense of urgent need and chromatic writing alternate with lyrical sections and quasi-Handelian grand climaxes in praise of universal brotherhood, featuring the transformed opening theme from time to time throughout the work. Schumann studied intensively approximately 500 works by Bach, including numerous still unpublished cantatas, and took them up again and again in order to “daily confess before this lofty man, and strive to purify and strengthen myself through him.” He conducted in Dresden in February-May 1849 the Adventlied and in July 1849 Bach’s dramatic cantata Herr, gehe nicht ins Gericht, BWV 105, and in Düsseldorf in October 1850 the Adventlied and, in the secular sphere, in November-December 1852 and again in March 1853 the large choral-orchestral ballade Vom Pagen und der Königstochter, op. 140, on texts by Emanuel Geibel. The work’s form bears a close resemblance to symphony. The four ballades are the unquestionable highpoint of Schumann’s modern, pervasively noble epic drama and peculiar way of storytelling.

4.5.2018

Kustaa Vaasa sai huippukritiikit kansainvälisessä lehdistössä

Kuva: Maarit Kytöharju

Helsingin Barokkiorkesterin suurtuotanto, Leopold Koželuchin (1747–1818) ooppera Kustaa Vaasa noteerattiin laajasti paitsi kotimaisessa myös kansainvälisessä lehdistössä. Unohdetun teoksen nostamista esiin pidettiin rohkeana ja tarpeellisena kulttuuritekona, ja videotekniikkaan pohjautuvaa näyttämötoteutusta pidettiin onnistuneena.

Ruotsalaisen Tidskriften Operan mukaan viherkangastekniikka toimi kuin rasvattu, ja ohjauksen humoristiset elementit tasapainottivat hyvin tarinan isänmaallista paatosta.

Tsekin radion Boris Klepalin mukaan Aapo Häkkinen toi esiin musiikin romanttisuuden tunteikkaassa ja musiikin kontrasteja korostavassa esityksessä. Päärooleissa esiintyneet Martina Janková, Helena Juntunen ja Mario Zeffiri kirvoittivat ylistyssanoja, ja solistimiehitystä pidettiin muutenkin erinomaisena.

Saksalainen Orpheus-musiikkijulkaisu ylisti erityisesti oopperan lumoavia tenoriaarioita ja totesi Helsingin Barokkiorkesterin kuuluvan Euroopan vanhan musiikin ykkösketjuun.

Ooppera esitettiin Musiikkitalossa 3.-10. maaliskuuta. Oopperan videotallenne on katsottavissa YLE Areenassa huhtikuuhun 2019 saakka.

”Kaikki toimii loistavasti”
Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat 5.3.2018

”En veritabel operapärla”
Jan Granberg, Opera 2/2018

”The Helsinki Baroque Orchestra has a remarkably high level that enabled it to cope with the score, already boasting many features of romantic discourse.”
Boris Klepal, Český rozhlas 5.3.2018

”Mit sympathischer Zurückhaltung und zugleich elektrisierender Energie leitet Aapo Häkkinen das fulminante Helsinki Baroque Orchestra und den Helsinki Kammerchor. Es stellt sich an diesem Abend heraus: Dieses Ensemble spielt in der ersten Liga der europäischen ”Alte Musik”-Orchester. Sie interpretieren Koželuchs Musik derartig interessant, gestalten die dramatischen Rezitative farbenreich, impulsive und zugleich absolut präzise, dass man sich nur wundern kann, warum diese Musik 200 Jahre auf ihre Wiederentdeckung warten musste.”
Nastasia Tietze, Orpheus 3/2018

16.4.2018

Vanhan musiikin sarjan syyskausi on avattu myyntiin

Syyskausi käynnistyy Bachin loistokkaalla hääkantaatilla Weichet nur, betrübte Schatten sekä Bachin aikalaisten phantasticus-musiikilla Tukholmasta ja Lyypekistä.

Syksyn suurtapahtuma on Amour de loin – arabien Välimeri. Se on jatkoa vuoden 2015 uudenvuoden konsertin myötä ilmiöksi nousseelle orkesterin ja fadotaiteilijoiden yhteistyölle. Fadon ja barokin yhteyksiä tutkinut, suuren suosion saavuttanut projekti jäi kytemään taiteilijoiden mieliin ja saa nyt jatkoa. Tällä kertaa fadoa, barokkia, eri maiden kansainperinteitä ja nykymusiikkia yhdistelevä ohjelman yhteinen nimittäjä on Välimeri, joka on paitsi alue myös sielunmaisema.

Välimereltä palataan intiimimpään tunnelmaan. ”Secretz regretz” – keskiajan naiskohtaloita piirtää esiin keskiajan ja renessanssin naisen elämää 1100–1400-luvuilla. Aikakauden runot ja niihin sävelletty musiikki välittävät inhimillisten tunteiden kirjon, joka koskettaa myös nykykuulijaa.

Syyskausi huipentuu joulukonserttiin Temppeliaukion kirkossa. Pergolesin Salve Regina, Händelin aariat ja Bachin ajattomat sävelet tuovat aidon joulumielen.

Liput Vanhan musiikin sarjaan myy Ticketmaster. Sarjaliput ovat myynnissä 9.9. 2018 asti Ticketmasterin myyntipisteissä (ei nettiostoa).

21.3.2018

Haemme toiminnanjohtajaa

Haemme toiminnanjohtajaa vakituiseen, kokopäiväiseen työsuhteeseen alkaen 15.5. tai sopimuksen mukaan.

Orkesterin kotimaan toiminnan kulmakiviä ovat säännölliset, omatuotantoiset konserttisarjat Helsingin Musiikkitalossa ja Raumalla sekä omatuotantoinen kesäfestivaali Janakkalassa. Kansainvälisellä kentällä HeBo kuuluu arvostetuimpiin vanhan musiikin yhtyeisiin, tehden kiertueita ulkomailla vuosittain. Orkesterin vuosibudjetti on tällä hetkellä 750 000 € ja toimintavolyymi n. 40 konserttia vuodessa.

Toiminnanjohtajan työnkuvan ytimessä ovat laaja-alainen varainhankinta sekä markkinoinnin ja tiedotuksen suunnittelu. Orkesterin kokonaisrahoituksesta julkiset yleisavustukset muodostavat vain 15 %. Rahoituspalapelin kokoamisessa tarvitaan peräänantamattomuutta, tehokkuutta, myyntihenkisyyttä, neuvottelutaitoja sekä rautaisia koordinaatiotaitoja.

Toiminnanjohtajan monipuoliseen työkenttään kuuluvat myös mm. hankesuunnittelu yhteistyössä taiteellisen johtajan kanssa, taloushallinto yhteistyössä tilitoimiston kanssa sekä hallituksen ja valtuuskunnan sihteerin tehtävät. Toiminnanjohtaja on toimistohenkilökunnan esimies.

Työ tarjoaa mahdollisuuden olla mukana kehittämässä orkesteria, jonka visiona on osaamisen syventäminen erikoistumisen kautta. Tulevien vuosien haasteita ovat VOS-uudistukseen reagoiminen ja keväällä 2018 alkanut oopperasarja.

Orkesteri toimii verkostomaisesti yhteistyössä monien toimijoiden ja tekijöiden kanssa, joten työ tarjoaa tekijälleen loistavan mahdollisuuden ammatillisten verkostojen laajentamiseen. Työssä saa olla mukana vaikuttamassa suomalaisen musiikkielämän kehitykseen.

Haemme taidehallinnon ammattilaista, jolla on hyvät vuorovaikutustaidot. Orkesteri- ja vanhan musiikin kentän tuntemus katsotaan eduksi.

Miksi HeBo? Aapo Häkkisen puhe valtuuskunnalle ja kannatusjäsenille.

Lisätietoja: Kerttu Piirto, toiminnanjohtaja
+358 50 527 6994
kerttu.piirto@hebo.fi

Lähetä vapaamuotoinen hakemus, ansioluettelo ja palkkatoive viimeistään tiistaina 3.4.2018 osoitteeseen rekrytointi@hebo.fi.

23.1.2018

Helsingin Barokkiorkesterille arvostettu Diapason d’Or -palkinto

Diapson d'or

 

Helsingin Barokkiorkesterin ja Aapo Häkkisen kolmas levytys Bachin cembalokonsertoista on saanut arvostetun klassisen musiikin Diapason d’Or -tunnustuspalkinnon tammikuussa. Mukana levyllä on myös cembalotähti Pierre Hantaï. Bachin cembalokonsertot on levytetty AEOLUS-levymerkille.

Diapason d’Or on ranskalaisen Diapason-lehden tunnustuspalkinto, joka kuuluu klassisen musiikin merkittävimpiin palkintoihin saksalaisen Schallplattenkritik- ja brittiläisen Gramophone Award -palkinnon ohella.

10.1.2018

Oopperaharvinaisuus Kustaa Vaasa Musiikkitaloon

Helsingin Barokkiorkesteri tuottaa Musiikkitalon Konserttisaliin maaliskuussa 2018 tšekkiläisen Leopold Koželuchin (1747-1818) oopperan Kustaa Vaasa, jota ei ole vielä koskaan esitetty säveltäjän elinajan jälkeen.

Ooppera kertoo Ruotsin kuningas Kustaa Vaasan taistelusta Tanskan kuningas Kristianin johtamia valloittajia vastaan.

Kansainväliseen esiintyjäkaartiin kuuluvat sopraanot Martina Janková, Helena Juntunen ja Tuuli Lindeberg, mezzosopraano Monica Groop, tenorit Mario Zeffiri ja Niall Chorell, basso Cornelius Uhle, Helsingin kamarikuoro ja Helsingin Barokkiorkesteri. Teoksen johtaa Aapo Häkkinen.

Oopperan ohjaa Ville Sandqvist Erik Söderblomin suunnitteleman ohjauskonseptin pohjalta. Puolinäyttämöllinen toteutus luodaan Konserttisaliin videotekniikkaa sekä puvustus- ja valaistusratkaisuja monipuolisesti hyödyntäen.

Vuonna 2018 tulee kuluneeksi 200 vuotta Koželuchin kuolemasta. Kustaa Vaasan käsikirjoitus on löytynyt Prahan konservatorion kirjastosta ja nuottimateriaali editoitu ensimmäisen kerran tätä produktiota varten.

Kustaa Vaasa aloittaa puolinäyttämöllisten oopperatuotantojen sarjan, jonka Helsingin Barokkiorkesteri tuottaa vuosina 2018-2020 Suomen Kulttuurirahaston sekä Kordelinin säätiön Suuret kulttuurihankkeet -apurahan turvin. Hankkeessa on mukana myös Musiikkitalo, jonka kanssa jo vuonna 2011 aloitettu yhteistyö syvenee nyt residenssiorkesteritoiminnaksi.

Kustaa Vaasan ja orkesterin koko kevätkauden lipunmyynti alkaa keskiviikkona 1. marraskuuta.

23.10.2017

Uusi Bach-levy on ilmestynyt!

 

Helsingin Barokkiorkesterin levytyssarja Bachin cembalokonsertoista saa jatkoa: levykauppoihin on juuri ilmestynyt sarjan kolmas osa, joka sisältää Bachin konserttoja kahdelle cembalolle. Solisteina levyllä esiintyvät Aapo Häkkinen ja ranskalainen Pierre Hantaï. Levytyssarjan on tuottanut arvostettu saksalainen AEOLUS-yhtiö.

Levy on myynnissä Suomessa mm. Fugan verkkokaupassa.

Levytyssarjan aikaisemmat osat saivat ylistävän vastaanoton.

Bach, vol. 1
Ylitsevuotavaa barokkia
Aapo Häkkiseltä ja Helsingin Barokkiorkesterilta odottaa anteliasta musisointia, mutta J.S. Bachin cembalokonserttojen levytys lyö ylellisyydessään ennätykset. Cembalo on uhkea Hass-kopio.
Soitto ei jakaudu kaavamaisesti soolon ja orkesterin vuorotteluun, vaan alati muuntelevana se on kaikilla tasoilla intensiivistä. Tuttu d-molli-konserttokin saa aivan uuden ilmeen.
Jukka Isopuro, Helsingin Sanomat, 20.6.2012
VUODEN LEVY 2012

Bach, vol. 2
Häkkinen ruuvaa Bachiaan vieläkin paremmaksi
Aapo Häkkinen on yksi suosikkimuusikoistani – hämmentävä sekoitus analyyttista musiikkinörttiä ja romanttista heittäytyjää. Kapellimestarina Häkkinen on nostanut Helsingin Barokkiorkesterin kansainväliselle huipputasolle – hiljattainen levytys Bachin cembalokonsertoista oli melkein täysosuma. Mutta vasta sarjan toinen levy osuu napakymppiin.
Kare Eskola, YLE Uudet levyt, 20.9.2013

3.8.2017

Helsingin Barokkiorkesteri täyttää 20 vuotta

Juhlakonsertissa Musiikkitalossa on mukana viisi huippusolistia, suurkuoro ja visualisointi.

Helsingin Barokkiorkesteri juhlii 20-vuotista taivaltaan Musiikkitalossa 24. syyskuuta näyttävällä ohjelmalla, jonka punaisena lankana on Schumannin ja Bachin välinen musiikillinen yhteys.

Solistikaartiin kuuluu viisi kansainvälistä tähteä: brittiläinen sopraano Carolyn Sampson, saksalainen kontratenori Benno Scahchtner, saksalainen tenori Werner Güra, brittiläinen basso Jonathan Sells sekä saksalainen basso Cornelius Uhle. Grammy-palkittu Viron filharmonian kamarikuoro huipentaa laulujuhlan.

Konsertin visualisoi orkesterin pitkäaikainen yhteistyökumppani Kristiina Helin, jonka rajoja rikkovat ohjaukset ja visualisoinnit ovat herättäneet huomiota maailmanlaajuisesti. Juhlakonserttiin hän toteuttaa suuren lankainstallaation, joka elää hienovaraisesti musiikin mukana.

Konsertin johtaa itseoikeutetusti orkesterin taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen, joka on luotsannut orkesteria jo 14 vuoden ajan.

Orkesteri syntyi 1997 baaripöydän äärellä ideoituna opiskelijaprojektina. Nyt 20 vuotta myöhemmin HeBo kuuluu Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin ammattilaisyhtyeisiin. Orkesteri vierailee arvostetuimmilla areenoilla kotimaassa ja ulkomailla: kuluvana vuonna ohjelmaan kuuluvat mm. kiertueet Euroopassa ja Japanissa. HeBo tuottaa itse konserttisarjoja Helsingissä ja Raumalla sekä kesäfestivaalia Janakkalassa.

10.5.2017

Helsingin Barokkiorkesteri laajalle Euroopan-kiertueelle René Jacobsin johdolla

Helsingin Barokkiorkesteri tekee toukokuussa historiansa laajimman Euroopan-kiertueen, joka suuntautuu Saksaan, Espanjaan ja Hollantiin. Yhteensä seitsemän konserttia sisältävä kiertue alkaa konsertilla Helsingissä 9. toukokuuta.

Kiertueohjelmassa on Mozartia, Krausia ja Beethovenia. Solistina esiintyy belgialainen sopraano Sophie Karthäuser, joka tekee samalla debyyttinsä Suomessa. Karthäuser kuuluu tämän hetken arvostetuimpiin Mozart-laulajiin.

Kiertueen johtaa vanhan musiikin kentän voimahahmo René Jacobs, joka laajentaa nyt ensimmäistä kertaa ohjelmistoaan Beethovenin sinfonioihin.

Kaikissa kiertueen konserttipaikoissa on tasokas ohjelmistoprofiili. Kohokohtana on Festspielhaus Baden-Baden, jonka 2500-paikkainen konserttisali on Saksan suurin. Kauden muita esiintyjiä HeBo:n rinnalla Festspielhaus Baden-Badenissa ovat mm. Berliinin ja Wienin filharmonikot, Diana Damrau ja Hilary Hahn.

Kiertueohjelma:

9.5. Musiikkitalo, Konserttisali
11.5. Kursaal, San Sebastián
12.5. Teatro Antzokia Principal, Vitoria
14.5. Festspielhaus, Baden-Baden
17.5. De Bijloke, Gent
19.5. Festsaal, Stadttheater Ingolstadt
21.5. Palacio Euskalduna, Bilbao

Joseph Martin Kraus
Sarja oopperasta Dido ja Aeneas, VB 23

Wolfgang Amadé Mozart
Alma grande e nobil core, KV 578
Basta, vincesti, KV 295a
Bella mia fiamma, addio, KV 528

Ludwig van Beethoven
Ah! perfido, op. 65
Sinfonia nro 1 C-duuri, op. 21

Sophie Karthäuser, sopraano
Helsingin Barokkiorkesteri
johtaa René Jacobs

Ylös

Pysy ajan tasalla

Kannattajaksi

Kannatusjäsenyys

Tilaa uutiskirje