Uutiset

5.12.2018

Third Practice Monteverdin radikaalin perinnön jäljillä

Kuva: Tanja Ahola

Tero Saarinen Company ja Helsingin Barokkiorkesteri yhdistävät voimansa etsiäkseen uusia ulottuvuuksia oopperan radikaalina kehittäjänä tunnetun Claudio Monteverdin (1567 – 1643) madrigaaleihin. Third Practice jatkaa koreografi Tero Saarisen maailmanmaineeseen nostaneiden tanssia, elävää musiikkia, designia ja teknologiaa yhdistävien suurteosten sarjaa. Kahdentoista tanssijan ja muusikon rinnalla esiintyy kaksi kansainvälisesti ylistettyä solistia: tenori Topi Lehtipuu sekä katalonialaissopraano Núria Rial – jälkimmäinen virtuaalisena näyttämöhahmona.

TSC ja HeBo harjoittelevat ja tekevät teoksen virtuaalisolistiin sekä näyttämöratkaisuihin liittyviä teknisiä kokeiluita Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä 17. – 18. toukokuuta. Yleisöllä on mahdollisuus päästä seuraamaan prosessia: Kansallisteatterin avointen harjoitusten lipunmyynti käynnistyy tiistaina 4. joulukuuta. Maailman ensi-iltansa Third Practice saa kansainvälisenä yhteistuotantona Italiassa toukokuun lopussa 2019. Suomen ensi-ilta on Kuopio tanssii ja soi -festivaalilla 17. – 18. kesäkuuta. Kuopion lipunmyynti alkaa 2. tammikuuta.

20.11.2018

Diapason d’Or de l’année -palkinto Helsingin Barokkiorkesterille

Vuoden 2018 Diapason d’or de l’année -palkinnot julkistettiin Radio Francen konsertissa Pariisissa tiistaina 20.11. Konsertissa esiintyivät cembalistit Aapo Häkkinen ja Pierre Hantaï, joiden Helsingin Barokkiorkesterin kanssa saksalaiselle AEOLUS-levymerkille tekemä kokonaislevytys Bachin kaksoiskonsertoista on yksi palkinnon saajista.

France Musique radioi konsertin suorana lähetyksenä, ja se on kuunneltavissa online www.francemusique.fr/emissions/le-concert-du-soir/soiree-des-diapasons-d-or-2018-66633

Diapason d’or de l’année on vuotuinen tunnustuspalkinto, joka kuuluu klassisen musiikin merkittävimpiin.

www.francemusique.fr/actualite-musicale/palmares-des-diapason-d-or-2018-67261

11.9.2018

Uudenvuoden konsertti juhlii Beethovenin ja Goethen ystävyyttä

Elisabeth Breuer ja Robert Hunger-Bühler

Helsingin Barokkiorkesterin vuosi vaihtuu juhlavasti saksalaisnerojen seurassa. Perinteiset Uudenvuoden juhlakonsertit järjestetään Musiikkitalossa 31.12. ja 1.1.

Goethen ja Beethovenin välillä vallitsi molemminpuolinen kunnioitus. Säveltäjä oli erittäin innokas saadessaan vuonna 1809 Wienin keisarillisen teatterin johtajalta toimeksiannon kirjoittaa musiikkia murhenäytelmään Egmont (1788). Yhdeksänosainen sävellys valmistui Beethovenille epätyypillisen lyhyessä ajassa ja se esitettiin toukokuussa 1810.

Musiikki kuului oleellisena osana Goethen alkuperäiseen näytelmään mm. lopun unikohtauksessa, mutta Beethoven nosti sen merkityksen keskeiseksi ja sisällytti sävellykseensä koko draaman kuljettaen sen aina voittoisaan loppuun saakka. Goethe totesikin, että Beethoven ”omaksui runoilijan vision ihailtavalla nerokkuudella.”

Egmont kuullaan nyt kokonaisuudessaan ja ensimmäistä kertaa aikakauden soittimin. Klärchenin roolin laulaa nouseva sopraanotähti Elisabeth Breuer ja kertojan osassa lausuu palkittu sveitsiläisnäyttelijä Robert Hunger-Bühler. Egmontin lisäksi konsertissa kuullaan myös Bachin teoksia, Beethovenin harvoin kuultu Juhla-alkusoitto Op. 115 sekä lauluja Goethen teksteihin.

24.8.2018

Márta Schmidt Helsingin Barokkiorkesterin toiminnanjohtajaksi

Márta Schmidt

Helsingin Barokkiorkesterin toiminnanjohtajana aloittaa 1. syyskuuta FM Márta Schmidt.

Schmidt siirtyy tehtävään Sata-Häme Soi -festivaalin toiminnanjohtajan paikalta.

Schmidt on työskennellyt lukuisissa musiikkialan hallintotehtävissä, kuten Kuhmon Kamarimusiikissa, Helsingin Vanhan musiikin viikolla ja BRQ Vantaa -festivaalin toiminnanjohtajana. Erityisesti vanhan musiikin kentällä Schmidtille on kertynyt työkokemusta 14 vuoden ajalta. Luottamustehtävissä hän on toiminut mm. Pohjoismaiden vanhan musiikin verkoston Nordemin pääsihteerinä sekä 2015–2018 Euroopan vanhan musiikin festivaalien verkoston REMA:n johtokunnan jäsenenä. Vuodesta 2017 hän on vaikuttanut Finland Festivalsin hallituksen jäsenenä.

Koulutukseltaan Schmidt on peruskoulun historian ja musiikin opettaja sekä filosofian maisteri (pääaine musiikkitiede). Schmidt on lisäksi suorittanut monia johtamisen ja projektinhallinnan jatkokoulutuksia, kuten Executive Program in Arts and Culture Strategy Pennsylvanian yliopistossa.

Schmidt on kotoisin Unkarista ja asunut Suomessa vuodesta 1986.

Helsingin Barokkiorkesterissa Schmidt tulee vastaamaan mm. rahoitushallinnosta sekä orkesterin toiminnan kehittämisestä yhdessä taiteellisen johtajan kanssa.

12.6.2018

Aapo Häkkinen on vuoden taiteilija

Helsingin Barokkiorkesterin taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen on palkittu Helsingin kaupungin Vuoden taiteilija -palkinnolla. Palkinto myönnetään vuosittain ajankohtaisesta, merkittävästä taiteellisesta työskentelystä. Tällä kertaa palkinnon keskeisiin perusteluihin kuului Helsingin Barokkiorkesterin keväinen suursatsaus, Leopold Koželuchin Kustaa Vaasa -oopperan ensiesitys modernille yleisölle. Palkinnot jaettiin pormestari Jan Vapaavuoren isännöimässä Helsinki-päivän kutsujuhlassa.

11.5.2018

Uusi Schumann-levy on ilmestynyt!

Helsinki Baroque Orchestra and the Estonian Philharmonic Chamber Choir led by Aapo Häkkinen join their forces together with an impressive vocal cast, Carolyn Sampson, Benno Schachtner, Werner Güra, Jonathan Sells and Cornelius Uhle, in this unique release of rarely heard choral works by Robert Schumann (1810–1856).

This recording includes the world première recording of Schumann’s 17-minute Adventlied, Op. 71 for soloists, chorus and orchestra, four choral ballades based on texts by Emanuel Geibel, and Schumann’s version of Bach’s Cantata BWV 105.

Robert Schumann wrote in 1850: “Keep in mind that there are also singers, and that the highest in musical expression is achieved through the chorus and orchestra.” This illustrates well the composer’s desire to write large works for this medium in an attempt to create a new genre for the concert hall. Today, they still constitute the least explored area of his output. The elevated style he was aspiring to (both in the text and the music) was unheard-of outside the realm of church music. In fact, whether for the church, opera, or the concert hall, Schumann was looking for a sanctified realm, a Goethe-inspired meeting ground for art and religion.

Adventlied, Op. 71, was written in November 1848 to a text from Friedrich Rückert’s Pantheon. The sense of urgent need and chromatic writing alternate with lyrical sections and quasi-Handelian grand climaxes in praise of universal brotherhood, featuring the transformed opening theme from time to time throughout the work. Schumann studied intensively approximately 500 works by Bach, including numerous still unpublished cantatas, and took them up again and again in order to “daily confess before this lofty man, and strive to purify and strengthen myself through him.” He conducted in Dresden in February-May 1849 the Adventlied and in July 1849 Bach’s dramatic cantata Herr, gehe nicht ins Gericht, BWV 105, and in Düsseldorf in October 1850 the Adventlied and, in the secular sphere, in November-December 1852 and again in March 1853 the large choral-orchestral ballade Vom Pagen und der Königstochter, op. 140, on texts by Emanuel Geibel. The work’s form bears a close resemblance to symphony. The four ballades are the unquestionable highpoint of Schumann’s modern, pervasively noble epic drama and peculiar way of storytelling.

4.5.2018

Kustaa Vaasa sai huippukritiikit kansainvälisessä lehdistössä

Kuva: Maarit Kytöharju

Helsingin Barokkiorkesterin suurtuotanto, Leopold Koželuchin (1747–1818) ooppera Kustaa Vaasa noteerattiin laajasti paitsi kotimaisessa myös kansainvälisessä lehdistössä. Unohdetun teoksen nostamista esiin pidettiin rohkeana ja tarpeellisena kulttuuritekona, ja videotekniikkaan pohjautuvaa näyttämötoteutusta pidettiin onnistuneena.

Ruotsalaisen Tidskriften Operan mukaan viherkangastekniikka toimi kuin rasvattu, ja ohjauksen humoristiset elementit tasapainottivat hyvin tarinan isänmaallista paatosta.

Tsekin radion Boris Klepalin mukaan Aapo Häkkinen toi esiin musiikin romanttisuuden tunteikkaassa ja musiikin kontrasteja korostavassa esityksessä. Päärooleissa esiintyneet Martina Janková, Helena Juntunen ja Mario Zeffiri kirvoittivat ylistyssanoja, ja solistimiehitystä pidettiin muutenkin erinomaisena.

Saksalainen Orpheus-musiikkijulkaisu ylisti erityisesti oopperan lumoavia tenoriaarioita ja totesi Helsingin Barokkiorkesterin kuuluvan Euroopan vanhan musiikin ykkösketjuun.

Ooppera esitettiin Musiikkitalossa 3.-10. maaliskuuta. Oopperan videotallenne on katsottavissa YLE Areenassa huhtikuuhun 2019 saakka.

”Kaikki toimii loistavasti”
Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat 5.3.2018

”En veritabel operapärla”
Jan Granberg, Opera 2/2018

”The Helsinki Baroque Orchestra has a remarkably high level that enabled it to cope with the score, already boasting many features of romantic discourse.”
Boris Klepal, Český rozhlas 5.3.2018

”Mit sympathischer Zurückhaltung und zugleich elektrisierender Energie leitet Aapo Häkkinen das fulminante Helsinki Baroque Orchestra und den Helsinki Kammerchor. Es stellt sich an diesem Abend heraus: Dieses Ensemble spielt in der ersten Liga der europäischen ”Alte Musik”-Orchester. Sie interpretieren Koželuchs Musik derartig interessant, gestalten die dramatischen Rezitative farbenreich, impulsive und zugleich absolut präzise, dass man sich nur wundern kann, warum diese Musik 200 Jahre auf ihre Wiederentdeckung warten musste.”
Nastasia Tietze, Orpheus 3/2018

16.4.2018

Vanhan musiikin sarjan syyskausi on avattu myyntiin

Syyskausi käynnistyy Bachin loistokkaalla hääkantaatilla Weichet nur, betrübte Schatten sekä Bachin aikalaisten phantasticus-musiikilla Tukholmasta ja Lyypekistä.

Syksyn suurtapahtuma on Amour de loin – arabien Välimeri. Se on jatkoa vuoden 2015 uudenvuoden konsertin myötä ilmiöksi nousseelle orkesterin ja fadotaiteilijoiden yhteistyölle. Fadon ja barokin yhteyksiä tutkinut, suuren suosion saavuttanut projekti jäi kytemään taiteilijoiden mieliin ja saa nyt jatkoa. Tällä kertaa fadoa, barokkia, eri maiden kansainperinteitä ja nykymusiikkia yhdistelevä ohjelman yhteinen nimittäjä on Välimeri, joka on paitsi alue myös sielunmaisema.

Välimereltä palataan intiimimpään tunnelmaan. ”Secretz regretz” – keskiajan naiskohtaloita piirtää esiin keskiajan ja renessanssin naisen elämää 1100–1400-luvuilla. Aikakauden runot ja niihin sävelletty musiikki välittävät inhimillisten tunteiden kirjon, joka koskettaa myös nykykuulijaa.

Syyskausi huipentuu joulukonserttiin Temppeliaukion kirkossa. Pergolesin Salve Regina, Händelin aariat ja Bachin ajattomat sävelet tuovat aidon joulumielen.

Liput Vanhan musiikin sarjaan myy Ticketmaster. Sarjaliput ovat myynnissä 9.9. 2018 asti Ticketmasterin myyntipisteissä (ei nettiostoa).

21.3.2018

Haemme toiminnanjohtajaa

Haemme toiminnanjohtajaa vakituiseen, kokopäiväiseen työsuhteeseen alkaen 15.5. tai sopimuksen mukaan.

Orkesterin kotimaan toiminnan kulmakiviä ovat säännölliset, omatuotantoiset konserttisarjat Helsingin Musiikkitalossa ja Raumalla sekä omatuotantoinen kesäfestivaali Janakkalassa. Kansainvälisellä kentällä HeBo kuuluu arvostetuimpiin vanhan musiikin yhtyeisiin, tehden kiertueita ulkomailla vuosittain. Orkesterin vuosibudjetti on tällä hetkellä 750 000 € ja toimintavolyymi n. 40 konserttia vuodessa.

Toiminnanjohtajan työnkuvan ytimessä ovat laaja-alainen varainhankinta sekä markkinoinnin ja tiedotuksen suunnittelu. Orkesterin kokonaisrahoituksesta julkiset yleisavustukset muodostavat vain 15 %. Rahoituspalapelin kokoamisessa tarvitaan peräänantamattomuutta, tehokkuutta, myyntihenkisyyttä, neuvottelutaitoja sekä rautaisia koordinaatiotaitoja.

Toiminnanjohtajan monipuoliseen työkenttään kuuluvat myös mm. hankesuunnittelu yhteistyössä taiteellisen johtajan kanssa, taloushallinto yhteistyössä tilitoimiston kanssa sekä hallituksen ja valtuuskunnan sihteerin tehtävät. Toiminnanjohtaja on toimistohenkilökunnan esimies.

Työ tarjoaa mahdollisuuden olla mukana kehittämässä orkesteria, jonka visiona on osaamisen syventäminen erikoistumisen kautta. Tulevien vuosien haasteita ovat VOS-uudistukseen reagoiminen ja keväällä 2018 alkanut oopperasarja.

Orkesteri toimii verkostomaisesti yhteistyössä monien toimijoiden ja tekijöiden kanssa, joten työ tarjoaa tekijälleen loistavan mahdollisuuden ammatillisten verkostojen laajentamiseen. Työssä saa olla mukana vaikuttamassa suomalaisen musiikkielämän kehitykseen.

Haemme taidehallinnon ammattilaista, jolla on hyvät vuorovaikutustaidot. Orkesteri- ja vanhan musiikin kentän tuntemus katsotaan eduksi.

Miksi HeBo? Aapo Häkkisen puhe valtuuskunnalle ja kannatusjäsenille.

Lisätietoja: Kerttu Piirto, toiminnanjohtaja
+358 50 527 6994
kerttu.piirto@hebo.fi

Lähetä vapaamuotoinen hakemus, ansioluettelo ja palkkatoive viimeistään tiistaina 3.4.2018 osoitteeseen rekrytointi@hebo.fi.

23.1.2018

Helsingin Barokkiorkesterille arvostettu Diapason d’Or -palkinto

Diapson d'or

 

Helsingin Barokkiorkesterin ja Aapo Häkkisen kolmas levytys Bachin cembalokonsertoista on saanut arvostetun klassisen musiikin Diapason d’Or -tunnustuspalkinnon tammikuussa. Mukana levyllä on myös cembalotähti Pierre Hantaï. Bachin cembalokonsertot on levytetty AEOLUS-levymerkille.

Diapason d’Or on ranskalaisen Diapason-lehden tunnustuspalkinto, joka kuuluu klassisen musiikin merkittävimpiin palkintoihin saksalaisen Schallplattenkritik- ja brittiläisen Gramophone Award -palkinnon ohella.

Ylös

Pysy ajan tasalla

Kannattajaksi

Kannatusjäsenyys

Tilaa uutiskirje