Uutiset

1.4.2020

Vanhan musiikin sarjan syyskausi on avattu myyntiin

Sarjassa kuullaan tuttuja ja tuntemattomampia vanhan musiikin helmiä, kokoonpanojen vaihdellessa kamarimusiikista oopperaan.

Syksyn erityistapaus on Robert Schumannin harvoin esitetty ooppera Genoveva, joka kuullaan lokakuussa Musiikkitalossa visualisoituna toteutuksena ja ensimmäistä kertaa romantiikan ajan soittimilla. Sen kahdessa esityksessä on nimekkäiden solistien lisäksi mukana myös vieraileva huippukuoro Arnold Schoenberg Chor Itävallasta. Helsingin Barokkiorkesteria johtaa sen taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen.

Syyskausi huipentuu tunnelmalliseen joulukonserttiin. Tähtivieraana loistaa tšekkiläinen sopraano Hana Blažíková, joka kuuluu maailman kysytyimpiin renessanssin ja varhaisbarokin esittäjiin.

Liput Vanhan musiikin sarjaan ovat myynnissä Ticketmasterin myyntipisteissä ja verkkokaupassa. Sarjalippujen myynti jatkuu 12.9. asti.

 

14.3.2020

Koronaepidemian vaikutus Helsingin Barokkiorkesterin toimintaan

Aluehallintovirastot ovat 13.3.2020 antaneet määräykset, joiden mukaan yli 500 hengen yleisötilaisuudet sekä sisä- että ulkotiloissa kielletään uuden koronaviruksen aiheuttaman infektion (covid-19) leviämisen ehkäisemiseksi. Määräykset koskevat kaikkia Manner-Suomen kuntia ja ovat voimassa tartuntatautilain mukaisesti yhden kuukauden eli 12.4.2020 klo 24 asti. Määräys astuu voimaan välittömästi.

Helsingin Barokkiorkesteri arvioi parhaillaan esitystoimintaansa viranomaismääräysten valossa ja tiedottaa mahdollisista muutoksista välittömästi niiden varmistuttua. Tällä hetkellä kaikki kevätkauden konsertit on peruttu.

Ostetut liput peruttuihin konsertteihin sekä kaikkiin orkesterin kevätkauden konsertteihin on mahdollista palauttaa ja saada niiden hinta täysimääräisenä takaisin. Ticketmaster tulee olemaan yhteydessä suoraan lipunostajiin.

27.1.2020

Kerttu Piirto Helsingin Barokkiorkesterin toiminnanjohtajaksi

Filosofian maisteri Kerttu Piirto aloittaa Helsingin Barokkiorkesterin yhdistyksen toiminnanjohtajana 1. helmikuuta 2020. Viimeksi hän on toiminut Itävallassa Orchester Wiener Akademien toiminnanjohtajana. Aiemmin Piirto on työskennellyt Helsingin Barokkiorkesterin palveluksessa eri tehtävissä vuodesta 2010 alkaen.

Vuodesta 2018 toiminnanjohtajan tehtävää hoitanut Márta Schmidt jättää HeBo:n kuluvan tammikuun lopussa. ”Kiitän Márta Schmidtiä tarmokkaasta toiminnasta HeBo:n menestystarinan luomisessa”, toteaa Helsingin Barokkiorkesterin hallituksen puheenjohtaja Eero Holstila.

Lisätiedot: hallituksen puheenjohtaja Eero Holstila, puh. 050 567 2087

2.1.2020

Hassen Irene esitetään Theater an der Wienissä 29.1.2020

Helsingin Barokkiorkesteri vierailee tammikuussa Itävallassa. Uudenvuoden juhlakonsertissa modernin kantaesityksensä saanut J. A. Hassen Irene esitetään legendaarisessa Theater an der Wienissä 29.1.2020. Nimiosan laulaa Vivica Genaux ja muissa rooleissa ovat Dara Savinova, Max Emanuel Cenčić, David DQ Lee ja Bruno de Sá. Orkesteria johtaa Aapo Häkkinen.

8.11.2019

Taavi Oramo johtaa Beethoven – Akademie 1808 -suurkonsertin sunnuntaina 10.11.2019

Taavi Oramo, photo / kuva: Tero Ahonen

Beethoven – Akademie 1808 -suurkonsertin kapellimestari Jan Tomasz Adamus on joutunut peruuttamaan esiintymisensä. Sunnuntaina 10.11. klo 16 Helsingin Musiikkitalolla järjestettävän konsertin johtaa Taavi Oramo. Solisteina esiintyvät mm. Paavali Jumppanen, Helena Juntunen ja Ashley Wass.

Esiintyjävaihdoksesta huolimatta konsertin ohjelma pysyy muuttumattomana ja konsertissa esitetään periodisoittimin toteutettava toisinto Beethovenin kuuluisasta sävellyskonsertista vuodelta 1808.

Beethoven – Akademie 1808 –konsertti
Sunnuntai 10.11. kello 16.00
Musiikkitalo, konserttisali

Ohjelma
Konserttiaaria Ah! Perfido (Juntunen)
Pastoraalisinfonia
väliaika
Gloria C-duuri-messusta (Sibelius-Akatemian solistiensemble)
Sanctus C-duuri-Messusta (Sibelius-Akatemian solistiensemble)
Pianokonsertto nro 4 (Jumppanen)
väliaika
Sinfonia nro 5 – Franz Lisztin versiona soolopianolle (Wass)
Piano-fantasia (improvisoitu) (Peltokoski)
Kuoro-fantasia Op. 80 (Jumppanen & Sibelius-Akatemian solistiensemble)

Konserttivuoden huikea suurtuotanto on toisinto yhdestä musiikin historian kuuluisimmista konserteista. Theater an der Wienissä 22.12.1808 järjestetyssä Ludwig van Beethovenin sävellyskonsertissa kantaesitettiin 5. ja 6. sinfonia, 4. pianokonsertto, konserttiaaria ”Ah! Perfido”, Kuorofantasia sekä osia C-duurimessusta. Yli neljä tuntia kestänyt säveltäjäneron voimannäyttö on jäänyt musiikin historiaan hetkenä, jolloin tämän vuosia kasvanut suosio viimeistään saavutti ne legendaariset mittasuhteet, jotka ovat siivittäneet hänen musiikkiaan näihin päiviin saakka.

7.7.2019

Ondine julkaisee levytyksen uudenvuoden juhlakonsertista

Livetaltiointi Helsingin Barokkiorkesterin perinteisistä uudenvuoden konserteista ilmestyy levy-yhtiö Ondinen julkaisemana. Levyn kansainvälinen julkaisupäivä on 8. elokuuta 2019.

Levyllä soi Beethovenin kymmenosainen Egmont-näyttämömusiikki kokonaisuudessaan. Clärchenin osan tulkitsee palkittu itävaltalaissopraano Elisabeth Breuer ja lausuja on Robert Hunger-Bühler. Orkesteria johtaa Aapo Häkkinen.

Heti alkusoitossa soivat teemat, jotka hallitsevat koko Egmont-musiikkia: päätaitteen synkkä ja levoton taistelu, lyyriset rakkausteemat ja alkusoiton päättävä utopistinen, fanfaarien kruunaama voitonjuhla. Egmont kuolee, mutta vapauden idea voittaa.
Helsingin Barokkiorkesterin periodisoittimet saivat aikaan inhimillisesti hengittävän ja sykkivän, värikkään sointivirran, joka varmasti läheni Beethovenin ajan sointimaailmaa.
Kun venttiilittömät käyrätorvet ja trumpetit sekä patarummun pauke päästivät orkesterin yhteissoinnissa irti kaiken voimansa, syntyi harvinaisen raju sotainen melske. Voi vain yrittää kuvitella, millaisen tunneaallon tuo voitonpauhu nostatti Beethovenin ajan yleisön rinnoissa.

– Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat, 3.1.2019

Rasande fint framförande av hela Egmont

Häkkinen satte exemplariskt fin fräs på sin ensemble, som än en gång visade att man inte bara är en förstklassig barockorkester utan precis lika hemma i klassicism som förromantik.
Schweiziske skådespelarlegenden Robert Hunger-Bühler var rena lottovinsten som äkttyskt expressiv recitatör i Egmont.

– Mats Liljeroos, Hufvudstadsbladet, 3.1.2019

22.5.2019

Vanhan musiikin sarjan syyskausi on avattu myyntiin

Hebo Photo: Marco Borggreve

Syyskausi käynnistyy musiikilla Englannin kuninkaan Henrik VIII:n hovista. Juuri Henrikin ansiosta pehmeä-ääniset viola da gambat rantautuivat saarivaltakuntaan. Helsingin Barokkiorkesterin gambayhtye ja Taavi Oramo esittelevät niille sävellettyä sävykästä musiikkia.

Schubertin musiikin parissa vierailevat wieniläinen mestariviulisti Erich Höbarth sekä venäläinen mestarisellisti Alexander Rudin, joka taitaa myös arpeggionen soiton. Arpeggione-sonaatti kantaa nimessään soitinta, jolle teos on sävelletty. Se on kuusikielinen gamban ja kitaran risteytys.

Syksyn suurtapahtuma on toisinto musiikin historian kenties kuuluisimmasta konsertista: Theater an der Wienissä 22.12.1808 järjestetyssä Ludwig van Beethovenin sävellyskonsertissa kantaesitettiin Pastoraalisinfonia, 5. sinfonia, 4. pianokonsertto, konserttiaaria Ah! Perfido, Kuorofantasia sekä osia C-duurimessusta. Helsingin Barokkiorkesteri ja PianoEspoo-festivaali toteuttavat kokonaisuuden ensimmäistä kertaa Suomessa.

Syyskausi huipentuu Dmitry Sinkovskyn tähdittämään joulukonserttiin Vanhassa kirkossa. Bachin, Händelin ja Vivaldin ajattomat sävelet tuovat aidon joulumielen, ja ”barokkiviulun Jimi Hendrix” (HBL) ottaa tehot irti orkesteristakin.

Liput Vanhan musiikin sarjaan myy Ticketmaster. Sarjaliput ovat myynnissä 22.9.2019 asti Ticketmasterin myyntipisteissä ja verkkokaupassa.

10.5.2019

Tero Saarinen Company ja Helsingin Barokkiorkesteri kehittelevät uutuusteostaan Kansallisteatterissa

Kuva: Thomas Freundlich

Omien alojensa kansainväliset lippulaivat, Tero Saarinen Company ja Helsingin Barokkiorkesteri, valmistelevat uutuusproduktiotaan Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä. Yleisöllä on mahdollisuus päästä seuraamaan kuinka koreografi Tero Saarisen maailmanmaineeseen nostaneiden tanssia, elävää musiikkia, designia ja teknologiaa yhdistävien suurteosten sarjaa jatkava Third Practice rakentuu. Oopperan radikaalina kehittäjänä tunnetun Claudio Monteverdin madrigaaleihin pohjaavassa teoksessa esiintyy kaksitoista tanssijaa ja muusikkoa, tenori Topi Lehtipuu sekä virtuaalisena näyttämöhahmona katalonialaissopraano Núria Rial. Musiikin johtaa HeBo:n taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen.

Kansallisteatterissa yleisölle avattava työvaihe keskittyy muusikoiden ja tanssijoiden työn yhdistämiseen, koreografian hiomiseen sekä teoksen virtuaalisolistiin ja muihin näyttämöratkaisuihin liittyviin teknisiin kokeiluihin. Maailman ensi-iltansa Third Practice saa Italiassa, Cremonassa, 29.5.2019 Rassegna di Danza & Monteverdi -festivaalilla. Suomen ensi-ilta on 17.–18.6. Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla.

”Tämä harjoitusperiodi on elintärkeä osa taiteellista prosessia: näin suuren kokoluokan teos rakentuu lopullisesti vasta lavaolosuhteissa. Kansallisteatterin Suuri näyttämö tarjoaa ensiluokkaiset puitteet visuaalisuuteen, virtuaalisolistiin ja ääniteknisiin toteutuksiin liittyville kokeiluille. Tähän asti työryhmämme on pääsääntöisesti harjoitellut erillään, joten myös koreografian – erityisesti kuuden tanssijan, kuuden muusikon ja laulajan yhteistyön sekä kokonaisdramaturgian – kannalta näyttämöllä harjoittelu on edellytys sille, että teos saadaan valmistumaan ennen Italiassa pari viikkoa myöhemmin tapahtuvaa kantaesitystä. Lisäksi avoin dialogi yleisön kanssa on tässä työvaiheessa erityisen arvokasta!” kertoo koreografi Tero Saarinen.

Temaattisesti Tero Saarinen Companyn ja Helsingin Barokkiorkesterin Third Practice pureutuu arvojen ja perspektiivien muutokseen yhteiskuntamme murrosvaiheessa. ”Minua kiinnostaa, kuinka joudumme juuri nyt kalibroimaan olemassaoloamme ja pohtimaan ihmisyyttämme: suhdettamme maailmaan, sen muutokseen ja historiaan. Käännekohdissa on aina mahdollisuus löytää, mutta ikävä kyllä myös unohtaa. Monteverdin aikanaan vallankumouksellisen musiikin virtuoottista taitoa vaativa mutta toisaalta vapaasti virtaava ja intiimi luonne inspiroi ja koskettaa. Madrigaaleissa resonoivat renessanssin arvot tuntuvat maailmamme myllerryksessä alati ajankohtaiselta tavalta ankkuroitua. Toisaalta, kuten säveltäjä uutta luoneella ”Seconda pratticalla” aikanaan, haen koreografina uudenlaista ilmaisua – kolmatta käytäntöä”, kertoo koreografi Saarinen.

HeBo on tunnettu tuoreista näkökulmista vanhaan musiikkiin, mutta yhteistyö Saarisen kanssa vie orkesterin jälleen uuden äärelle. ”Vaikka teoksen musiikki on leimallisesti tiettyä epookkia, näyttämölle aukeava maailma tulee olemaan abstrakti. HeBo:n näkökulmasta erityisen avartavaa on äänentoiston, virtuaalisolistin ja liikkeen yhdistäminen livemuusikoiden työhön. Myös madrigaalien osittain improvisatorisen luonteen suhde näyttämöratkaisuihin ja yhteistyöhön tanssijoiden kanssa on mielenkiintoinen haaste”, kommentoi HeBo:n taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen.

Third Practicen taiteelliseen tiimiin kuuluvat Saarisen ja Häkkisen lisäksi valosuunnittelija Eero Auvinen, projisointisuunnittelija Thomas Freundlich, pukusuunnittelija Erika Turunen, äänisuunnittelija Marco Melchior sekä koreografin assistentti Henrikki Heikkilä. Laulusolistit ovat tenori Topi Lehtipuu ja virtuaalisti esiintyvä sopraano Núria Rial.

Helsingin Barokkiorkesteri: Julien Martin (nokkahuilu), Tuomo Suni ja Aira Maria Lehtipuu (viulu), Mikko Perkola (viola da gamba), Eero Palviainen (teorbi), Aapo Häkkinen (cembalo).

Kantaesitys toteutetaan Jane & Aatos Erkon säätiön tuella.

20.11.2018

Diapason d’Or de l’année -palkinto Helsingin Barokkiorkesterille

Vuoden 2018 Diapason d’or de l’année -palkinnot julkistettiin Radio Francen konsertissa Pariisissa tiistaina 20.11. Konsertissa esiintyivät cembalistit Aapo Häkkinen ja Pierre Hantaï, joiden Helsingin Barokkiorkesterin kanssa saksalaiselle AEOLUS-levymerkille tekemä kokonaislevytys Bachin kaksoiskonsertoista on yksi palkinnon saajista.

France Musique radioi konsertin suorana lähetyksenä, ja se on kuunneltavissa online www.francemusique.fr/emissions/le-concert-du-soir/soiree-des-diapasons-d-or-2018-66633

Diapason d’or de l’année on vuotuinen tunnustuspalkinto, joka kuuluu klassisen musiikin merkittävimpiin.

www.francemusique.fr/actualite-musicale/palmares-des-diapason-d-or-2018-67261

11.9.2018

Uudenvuoden konsertti juhlii Beethovenin ja Goethen ystävyyttä

Elisabeth Breuer ja Robert Hunger-Bühler

Helsingin Barokkiorkesterin vuosi vaihtuu juhlavasti saksalaisnerojen seurassa. Perinteiset Uudenvuoden juhlakonsertit järjestetään Musiikkitalossa 31.12. ja 1.1.

Goethen ja Beethovenin välillä vallitsi molemminpuolinen kunnioitus. Säveltäjä oli erittäin innokas saadessaan vuonna 1809 Wienin keisarillisen teatterin johtajalta toimeksiannon kirjoittaa musiikkia murhenäytelmään Egmont (1788). Yhdeksänosainen sävellys valmistui Beethovenille epätyypillisen lyhyessä ajassa ja se esitettiin toukokuussa 1810.

Musiikki kuului oleellisena osana Goethen alkuperäiseen näytelmään mm. lopun unikohtauksessa, mutta Beethoven nosti sen merkityksen keskeiseksi ja sisällytti sävellykseensä koko draaman kuljettaen sen aina voittoisaan loppuun saakka. Goethe totesikin, että Beethoven ”omaksui runoilijan vision ihailtavalla nerokkuudella.”

Egmont kuullaan nyt kokonaisuudessaan ja ensimmäistä kertaa aikakauden soittimin. Klärchenin roolin laulaa nouseva sopraanotähti Elisabeth Breuer ja kertojan osassa lausuu palkittu sveitsiläisnäyttelijä Robert Hunger-Bühler. Egmontin lisäksi konsertissa kuullaan myös Bachin teoksia, Beethovenin harvoin kuultu Juhla-alkusoitto Op. 115 sekä lauluja Goethen teksteihin.

Ylös

Pysy ajan tasalla

Kannattajaksi

Kannatusjäsenyys

Tilaa uutiskirje