Uutiset

8.11.2019

Taavi Oramo johtaa Beethoven – Akademie 1808 -suurkonsertin sunnuntaina 10.11.2019

Taavi Oramo, photo / kuva: Tero Ahonen

Beethoven – Akademie 1808 -suurkonsertin kapellimestari Jan Tomasz Adamus on joutunut peruuttamaan esiintymisensä. Sunnuntaina 10.11. klo 16 Helsingin Musiikkitalolla järjestettävän konsertin johtaa Taavi Oramo. Solisteina esiintyvät mm. Paavali Jumppanen, Helena Juntunen ja Ashley Wass.

Esiintyjävaihdoksesta huolimatta konsertin ohjelma pysyy muuttumattomana ja konsertissa esitetään periodisoittimin toteutettava toisinto Beethovenin kuuluisasta sävellyskonsertista vuodelta 1808.

Beethoven – Akademie 1808 –konsertti
Sunnuntai 10.11. kello 16.00
Musiikkitalo, konserttisali

Ohjelma
Konserttiaaria Ah! Perfido (Juntunen)
Pastoraalisinfonia
väliaika
Gloria C-duuri-messusta (Sibelius-Akatemian solistiensemble)
Sanctus C-duuri-Messusta (Sibelius-Akatemian solistiensemble)
Pianokonsertto nro 4 (Jumppanen)
väliaika
Sinfonia nro 5 – Franz Lisztin versiona soolopianolle (Wass)
Piano-fantasia (improvisoitu) (Peltokoski)
Kuoro-fantasia Op. 80 (Jumppanen & Sibelius-Akatemian solistiensemble)

Konserttivuoden huikea suurtuotanto on toisinto yhdestä musiikin historian kuuluisimmista konserteista. Theater an der Wienissä 22.12.1808 järjestetyssä Ludwig van Beethovenin sävellyskonsertissa kantaesitettiin 5. ja 6. sinfonia, 4. pianokonsertto, konserttiaaria ”Ah! Perfido”, Kuorofantasia sekä osia C-duurimessusta. Yli neljä tuntia kestänyt säveltäjäneron voimannäyttö on jäänyt musiikin historiaan hetkenä, jolloin tämän vuosia kasvanut suosio viimeistään saavutti ne legendaariset mittasuhteet, jotka ovat siivittäneet hänen musiikkiaan näihin päiviin saakka.

7.7.2019

Ondine julkaisee levytyksen uudenvuoden juhlakonsertista

Livetaltiointi Helsingin Barokkiorkesterin perinteisistä uudenvuoden konserteista ilmestyy levy-yhtiö Ondinen julkaisemana. Levyn kansainvälinen julkaisupäivä on 8. elokuuta 2019.

Levyllä soi Beethovenin kymmenosainen Egmont-näyttämömusiikki kokonaisuudessaan. Clärchenin osan tulkitsee palkittu itävaltalaissopraano Elisabeth Breuer ja lausuja on Robert Hunger-Bühler. Orkesteria johtaa Aapo Häkkinen.

Heti alkusoitossa soivat teemat, jotka hallitsevat koko Egmont-musiikkia: päätaitteen synkkä ja levoton taistelu, lyyriset rakkausteemat ja alkusoiton päättävä utopistinen, fanfaarien kruunaama voitonjuhla. Egmont kuolee, mutta vapauden idea voittaa.
Helsingin Barokkiorkesterin periodisoittimet saivat aikaan inhimillisesti hengittävän ja sykkivän, värikkään sointivirran, joka varmasti läheni Beethovenin ajan sointimaailmaa.
Kun venttiilittömät käyrätorvet ja trumpetit sekä patarummun pauke päästivät orkesterin yhteissoinnissa irti kaiken voimansa, syntyi harvinaisen raju sotainen melske. Voi vain yrittää kuvitella, millaisen tunneaallon tuo voitonpauhu nostatti Beethovenin ajan yleisön rinnoissa.

– Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat, 3.1.2019

Rasande fint framförande av hela Egmont

Häkkinen satte exemplariskt fin fräs på sin ensemble, som än en gång visade att man inte bara är en förstklassig barockorkester utan precis lika hemma i klassicism som förromantik.
Schweiziske skådespelarlegenden Robert Hunger-Bühler var rena lottovinsten som äkttyskt expressiv recitatör i Egmont.

– Mats Liljeroos, Hufvudstadsbladet, 3.1.2019

22.5.2019

Vanhan musiikin sarjan syyskausi on avattu myyntiin

Hebo Photo: Marco Borggreve

Syyskausi käynnistyy musiikilla Englannin kuninkaan Henrik VIII:n hovista. Juuri Henrikin ansiosta pehmeä-ääniset viola da gambat rantautuivat saarivaltakuntaan. Helsingin Barokkiorkesterin gambayhtye ja Taavi Oramo esittelevät niille sävellettyä sävykästä musiikkia.

Schubertin musiikin parissa vierailevat wieniläinen mestariviulisti Erich Höbarth sekä venäläinen mestarisellisti Alexander Rudin, joka taitaa myös arpeggionen soiton. Arpeggione-sonaatti kantaa nimessään soitinta, jolle teos on sävelletty. Se on kuusikielinen gamban ja kitaran risteytys.

Syksyn suurtapahtuma on toisinto musiikin historian kenties kuuluisimmasta konsertista: Theater an der Wienissä 22.12.1808 järjestetyssä Ludwig van Beethovenin sävellyskonsertissa kantaesitettiin Pastoraalisinfonia, 5. sinfonia, 4. pianokonsertto, konserttiaaria Ah! Perfido, Kuorofantasia sekä osia C-duurimessusta. Helsingin Barokkiorkesteri ja PianoEspoo-festivaali toteuttavat kokonaisuuden ensimmäistä kertaa Suomessa.

Syyskausi huipentuu Dmitry Sinkovskyn tähdittämään joulukonserttiin Vanhassa kirkossa. Bachin, Händelin ja Vivaldin ajattomat sävelet tuovat aidon joulumielen, ja ”barokkiviulun Jimi Hendrix” (HBL) ottaa tehot irti orkesteristakin.

Liput Vanhan musiikin sarjaan myy Ticketmaster. Sarjaliput ovat myynnissä 22.9.2019 asti Ticketmasterin myyntipisteissä ja verkkokaupassa.

10.5.2019

Tero Saarinen Company ja Helsingin Barokkiorkesteri kehittelevät uutuusteostaan Kansallisteatterissa

Kuva: Thomas Freundlich

Omien alojensa kansainväliset lippulaivat, Tero Saarinen Company ja Helsingin Barokkiorkesteri, valmistelevat uutuusproduktiotaan Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä. Yleisöllä on mahdollisuus päästä seuraamaan kuinka koreografi Tero Saarisen maailmanmaineeseen nostaneiden tanssia, elävää musiikkia, designia ja teknologiaa yhdistävien suurteosten sarjaa jatkava Third Practice rakentuu. Oopperan radikaalina kehittäjänä tunnetun Claudio Monteverdin madrigaaleihin pohjaavassa teoksessa esiintyy kaksitoista tanssijaa ja muusikkoa, tenori Topi Lehtipuu sekä virtuaalisena näyttämöhahmona katalonialaissopraano Núria Rial. Musiikin johtaa HeBo:n taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen.

Kansallisteatterissa yleisölle avattava työvaihe keskittyy muusikoiden ja tanssijoiden työn yhdistämiseen, koreografian hiomiseen sekä teoksen virtuaalisolistiin ja muihin näyttämöratkaisuihin liittyviin teknisiin kokeiluihin. Maailman ensi-iltansa Third Practice saa Italiassa, Cremonassa, 29.5.2019 Rassegna di Danza & Monteverdi -festivaalilla. Suomen ensi-ilta on 17.–18.6. Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla.

”Tämä harjoitusperiodi on elintärkeä osa taiteellista prosessia: näin suuren kokoluokan teos rakentuu lopullisesti vasta lavaolosuhteissa. Kansallisteatterin Suuri näyttämö tarjoaa ensiluokkaiset puitteet visuaalisuuteen, virtuaalisolistiin ja ääniteknisiin toteutuksiin liittyville kokeiluille. Tähän asti työryhmämme on pääsääntöisesti harjoitellut erillään, joten myös koreografian – erityisesti kuuden tanssijan, kuuden muusikon ja laulajan yhteistyön sekä kokonaisdramaturgian – kannalta näyttämöllä harjoittelu on edellytys sille, että teos saadaan valmistumaan ennen Italiassa pari viikkoa myöhemmin tapahtuvaa kantaesitystä. Lisäksi avoin dialogi yleisön kanssa on tässä työvaiheessa erityisen arvokasta!” kertoo koreografi Tero Saarinen.

Temaattisesti Tero Saarinen Companyn ja Helsingin Barokkiorkesterin Third Practice pureutuu arvojen ja perspektiivien muutokseen yhteiskuntamme murrosvaiheessa. ”Minua kiinnostaa, kuinka joudumme juuri nyt kalibroimaan olemassaoloamme ja pohtimaan ihmisyyttämme: suhdettamme maailmaan, sen muutokseen ja historiaan. Käännekohdissa on aina mahdollisuus löytää, mutta ikävä kyllä myös unohtaa. Monteverdin aikanaan vallankumouksellisen musiikin virtuoottista taitoa vaativa mutta toisaalta vapaasti virtaava ja intiimi luonne inspiroi ja koskettaa. Madrigaaleissa resonoivat renessanssin arvot tuntuvat maailmamme myllerryksessä alati ajankohtaiselta tavalta ankkuroitua. Toisaalta, kuten säveltäjä uutta luoneella ”Seconda pratticalla” aikanaan, haen koreografina uudenlaista ilmaisua – kolmatta käytäntöä”, kertoo koreografi Saarinen.

HeBo on tunnettu tuoreista näkökulmista vanhaan musiikkiin, mutta yhteistyö Saarisen kanssa vie orkesterin jälleen uuden äärelle. ”Vaikka teoksen musiikki on leimallisesti tiettyä epookkia, näyttämölle aukeava maailma tulee olemaan abstrakti. HeBo:n näkökulmasta erityisen avartavaa on äänentoiston, virtuaalisolistin ja liikkeen yhdistäminen livemuusikoiden työhön. Myös madrigaalien osittain improvisatorisen luonteen suhde näyttämöratkaisuihin ja yhteistyöhön tanssijoiden kanssa on mielenkiintoinen haaste”, kommentoi HeBo:n taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen.

Third Practicen taiteelliseen tiimiin kuuluvat Saarisen ja Häkkisen lisäksi valosuunnittelija Eero Auvinen, projisointisuunnittelija Thomas Freundlich, pukusuunnittelija Erika Turunen, äänisuunnittelija Marco Melchior sekä koreografin assistentti Henrikki Heikkilä. Laulusolistit ovat tenori Topi Lehtipuu ja virtuaalisti esiintyvä sopraano Núria Rial.

Helsingin Barokkiorkesteri: Julien Martin (nokkahuilu), Tuomo Suni ja Aira Maria Lehtipuu (viulu), Mikko Perkola (viola da gamba), Eero Palviainen (teorbi), Aapo Häkkinen (cembalo).

Kantaesitys toteutetaan Jane & Aatos Erkon säätiön tuella.

20.11.2018

Diapason d’Or de l’année -palkinto Helsingin Barokkiorkesterille

Vuoden 2018 Diapason d’or de l’année -palkinnot julkistettiin Radio Francen konsertissa Pariisissa tiistaina 20.11. Konsertissa esiintyivät cembalistit Aapo Häkkinen ja Pierre Hantaï, joiden Helsingin Barokkiorkesterin kanssa saksalaiselle AEOLUS-levymerkille tekemä kokonaislevytys Bachin kaksoiskonsertoista on yksi palkinnon saajista.

France Musique radioi konsertin suorana lähetyksenä, ja se on kuunneltavissa online www.francemusique.fr/emissions/le-concert-du-soir/soiree-des-diapasons-d-or-2018-66633

Diapason d’or de l’année on vuotuinen tunnustuspalkinto, joka kuuluu klassisen musiikin merkittävimpiin.

www.francemusique.fr/actualite-musicale/palmares-des-diapason-d-or-2018-67261

11.9.2018

Uudenvuoden konsertti juhlii Beethovenin ja Goethen ystävyyttä

Elisabeth Breuer ja Robert Hunger-Bühler

Helsingin Barokkiorkesterin vuosi vaihtuu juhlavasti saksalaisnerojen seurassa. Perinteiset Uudenvuoden juhlakonsertit järjestetään Musiikkitalossa 31.12. ja 1.1.

Goethen ja Beethovenin välillä vallitsi molemminpuolinen kunnioitus. Säveltäjä oli erittäin innokas saadessaan vuonna 1809 Wienin keisarillisen teatterin johtajalta toimeksiannon kirjoittaa musiikkia murhenäytelmään Egmont (1788). Yhdeksänosainen sävellys valmistui Beethovenille epätyypillisen lyhyessä ajassa ja se esitettiin toukokuussa 1810.

Musiikki kuului oleellisena osana Goethen alkuperäiseen näytelmään mm. lopun unikohtauksessa, mutta Beethoven nosti sen merkityksen keskeiseksi ja sisällytti sävellykseensä koko draaman kuljettaen sen aina voittoisaan loppuun saakka. Goethe totesikin, että Beethoven ”omaksui runoilijan vision ihailtavalla nerokkuudella.”

Egmont kuullaan nyt kokonaisuudessaan ja ensimmäistä kertaa aikakauden soittimin. Klärchenin roolin laulaa nouseva sopraanotähti Elisabeth Breuer ja kertojan osassa lausuu palkittu sveitsiläisnäyttelijä Robert Hunger-Bühler. Egmontin lisäksi konsertissa kuullaan myös Bachin teoksia, Beethovenin harvoin kuultu Juhla-alkusoitto Op. 115 sekä lauluja Goethen teksteihin.

24.8.2018

Márta Schmidt Helsingin Barokkiorkesterin toiminnanjohtajaksi

Márta Schmidt

Helsingin Barokkiorkesterin toiminnanjohtajana aloittaa 1. syyskuuta FM Márta Schmidt.

Schmidt siirtyy tehtävään Sata-Häme Soi -festivaalin toiminnanjohtajan paikalta.

Schmidt on työskennellyt lukuisissa musiikkialan hallintotehtävissä, kuten Kuhmon Kamarimusiikissa, Helsingin Vanhan musiikin viikolla ja BRQ Vantaa -festivaalin toiminnanjohtajana. Erityisesti vanhan musiikin kentällä Schmidtille on kertynyt työkokemusta 14 vuoden ajalta. Luottamustehtävissä hän on toiminut mm. Pohjoismaiden vanhan musiikin verkoston Nordemin pääsihteerinä sekä 2015–2018 Euroopan vanhan musiikin festivaalien verkoston REMA:n johtokunnan jäsenenä. Vuodesta 2017 hän on vaikuttanut Finland Festivalsin hallituksen jäsenenä.

Koulutukseltaan Schmidt on peruskoulun historian ja musiikin opettaja sekä filosofian maisteri (pääaine musiikkitiede). Schmidt on lisäksi suorittanut monia johtamisen ja projektinhallinnan jatkokoulutuksia, kuten Executive Program in Arts and Culture Strategy Pennsylvanian yliopistossa.

Schmidt on kotoisin Unkarista ja asunut Suomessa vuodesta 1986.

Helsingin Barokkiorkesterissa Schmidt tulee vastaamaan mm. rahoitushallinnosta sekä orkesterin toiminnan kehittämisestä yhdessä taiteellisen johtajan kanssa.

12.6.2018

Aapo Häkkinen on vuoden taiteilija

Helsingin Barokkiorkesterin taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen on palkittu Helsingin kaupungin Vuoden taiteilija -palkinnolla. Palkinto myönnetään vuosittain ajankohtaisesta, merkittävästä taiteellisesta työskentelystä. Tällä kertaa palkinnon keskeisiin perusteluihin kuului Helsingin Barokkiorkesterin keväinen suursatsaus, Leopold Koželuchin Kustaa Vaasa -oopperan ensiesitys modernille yleisölle. Palkinnot jaettiin pormestari Jan Vapaavuoren isännöimässä Helsinki-päivän kutsujuhlassa.

11.5.2018

Uusi Schumann-levy on ilmestynyt!

Helsinki Baroque Orchestra and the Estonian Philharmonic Chamber Choir led by Aapo Häkkinen join their forces together with an impressive vocal cast, Carolyn Sampson, Benno Schachtner, Werner Güra, Jonathan Sells and Cornelius Uhle, in this unique release of rarely heard choral works by Robert Schumann (1810–1856).

This recording includes the world première recording of Schumann’s 17-minute Adventlied, Op. 71 for soloists, chorus and orchestra, four choral ballades based on texts by Emanuel Geibel, and Schumann’s version of Bach’s Cantata BWV 105.

Robert Schumann wrote in 1850: “Keep in mind that there are also singers, and that the highest in musical expression is achieved through the chorus and orchestra.” This illustrates well the composer’s desire to write large works for this medium in an attempt to create a new genre for the concert hall. Today, they still constitute the least explored area of his output. The elevated style he was aspiring to (both in the text and the music) was unheard-of outside the realm of church music. In fact, whether for the church, opera, or the concert hall, Schumann was looking for a sanctified realm, a Goethe-inspired meeting ground for art and religion.

Adventlied, Op. 71, was written in November 1848 to a text from Friedrich Rückert’s Pantheon. The sense of urgent need and chromatic writing alternate with lyrical sections and quasi-Handelian grand climaxes in praise of universal brotherhood, featuring the transformed opening theme from time to time throughout the work. Schumann studied intensively approximately 500 works by Bach, including numerous still unpublished cantatas, and took them up again and again in order to “daily confess before this lofty man, and strive to purify and strengthen myself through him.” He conducted in Dresden in February-May 1849 the Adventlied and in July 1849 Bach’s dramatic cantata Herr, gehe nicht ins Gericht, BWV 105, and in Düsseldorf in October 1850 the Adventlied and, in the secular sphere, in November-December 1852 and again in March 1853 the large choral-orchestral ballade Vom Pagen und der Königstochter, op. 140, on texts by Emanuel Geibel. The work’s form bears a close resemblance to symphony. The four ballades are the unquestionable highpoint of Schumann’s modern, pervasively noble epic drama and peculiar way of storytelling.

4.5.2018

Kustaa Vaasa sai huippukritiikit kansainvälisessä lehdistössä

Kuva: Maarit Kytöharju

Helsingin Barokkiorkesterin suurtuotanto, Leopold Koželuchin (1747–1818) ooppera Kustaa Vaasa noteerattiin laajasti paitsi kotimaisessa myös kansainvälisessä lehdistössä. Unohdetun teoksen nostamista esiin pidettiin rohkeana ja tarpeellisena kulttuuritekona, ja videotekniikkaan pohjautuvaa näyttämötoteutusta pidettiin onnistuneena.

Ruotsalaisen Tidskriften Operan mukaan viherkangastekniikka toimi kuin rasvattu, ja ohjauksen humoristiset elementit tasapainottivat hyvin tarinan isänmaallista paatosta.

Tsekin radion Boris Klepalin mukaan Aapo Häkkinen toi esiin musiikin romanttisuuden tunteikkaassa ja musiikin kontrasteja korostavassa esityksessä. Päärooleissa esiintyneet Martina Janková, Helena Juntunen ja Mario Zeffiri kirvoittivat ylistyssanoja, ja solistimiehitystä pidettiin muutenkin erinomaisena.

Saksalainen Orpheus-musiikkijulkaisu ylisti erityisesti oopperan lumoavia tenoriaarioita ja totesi Helsingin Barokkiorkesterin kuuluvan Euroopan vanhan musiikin ykkösketjuun.

Ooppera esitettiin Musiikkitalossa 3.-10. maaliskuuta. Oopperan videotallenne on katsottavissa YLE Areenassa huhtikuuhun 2019 saakka.

”Kaikki toimii loistavasti”
Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat 5.3.2018

”En veritabel operapärla”
Jan Granberg, Opera 2/2018

”The Helsinki Baroque Orchestra has a remarkably high level that enabled it to cope with the score, already boasting many features of romantic discourse.”
Boris Klepal, Český rozhlas 5.3.2018

”Mit sympathischer Zurückhaltung und zugleich elektrisierender Energie leitet Aapo Häkkinen das fulminante Helsinki Baroque Orchestra und den Helsinki Kammerchor. Es stellt sich an diesem Abend heraus: Dieses Ensemble spielt in der ersten Liga der europäischen ”Alte Musik”-Orchester. Sie interpretieren Koželuchs Musik derartig interessant, gestalten die dramatischen Rezitative farbenreich, impulsive und zugleich absolut präzise, dass man sich nur wundern kann, warum diese Musik 200 Jahre auf ihre Wiederentdeckung warten musste.”
Nastasia Tietze, Orpheus 3/2018
Ylös

Pysy ajan tasalla

Kannattajaksi

Kannatusjäsenyys

Tilaa uutiskirje