4.5.2018

Kustaa Vaasa sai huippukritiikit kansainvälisessä lehdistössä

Kuva: Maarit Kytöharju
Kuva: Maarit Kytöharju

Helsingin Barokkiorkesterin suurtuotanto, Leopold Koželuchin (1747–1818) ooppera Kustaa Vaasa noteerattiin laajasti paitsi kotimaisessa myös kansainvälisessä lehdistössä. Unohdetun teoksen nostamista esiin pidettiin rohkeana ja tarpeellisena kulttuuritekona, ja videotekniikkaan pohjautuvaa näyttämötoteutusta pidettiin onnistuneena.

Ruotsalaisen Tidskriften Operan mukaan viherkangastekniikka toimi kuin rasvattu, ja ohjauksen humoristiset elementit tasapainottivat hyvin tarinan isänmaallista paatosta.

Tsekin radion Boris Klepalin mukaan Aapo Häkkinen toi esiin musiikin romanttisuuden tunteikkaassa ja musiikin kontrasteja korostavassa esityksessä. Päärooleissa esiintyneet Martina Janková, Helena Juntunen ja Mario Zeffiri kirvoittivat ylistyssanoja, ja solistimiehitystä pidettiin muutenkin erinomaisena.

Saksalainen Orpheus-musiikkijulkaisu ylisti erityisesti oopperan lumoavia tenoriaarioita ja totesi Helsingin Barokkiorkesterin kuuluvan Euroopan vanhan musiikin ykkösketjuun.

Ooppera esitettiin Musiikkitalossa 3.-10. maaliskuuta. Oopperan videotallenne on katsottavissa YLE Areenassa huhtikuuhun 2019 saakka.

”Kaikki toimii loistavasti”
Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat 5.3.2018

”En veritabel operapärla”
Jan Granberg, Opera 2/2018

”The Helsinki Baroque Orchestra has a remarkably high level that enabled it to cope with the score, already boasting many features of romantic discourse.”
Boris Klepal, Český rozhlas 5.3.2018

”Mit sympathischer Zurückhaltung und zugleich elektrisierender Energie leitet Aapo Häkkinen das fulminante Helsinki Baroque Orchestra und den Helsinki Kammerchor. Es stellt sich an diesem Abend heraus: Dieses Ensemble spielt in der ersten Liga der europäischen ”Alte Musik”-Orchester. Sie interpretieren Koželuchs Musik derartig interessant, gestalten die dramatischen Rezitative farbenreich, impulsive und zugleich absolut präzise, dass man sich nur wundern kann, warum diese Musik 200 Jahre auf ihre Wiederentdeckung warten musste.”
Nastasia Tietze, Orpheus 3/2018
Ylös

Pysy ajan tasalla

Kannattajaksi

Kannatusjäsenyys

Tilaa uutiskirje